Drobečková navigace

Úvod > Zajímavé případy > TOXOPLAZMÓZA. JAKÉ RIZIKO HROZÍ ŽENÁM OD KOČEK

TOXOPLAZMÓZA. JAKÉ RIZIKO HROZÍ ŽENÁM OD KOČEK

Onemocnění toxoplazmóza, způsobené parazitologickým prvokem Toxoplasma gondii, je pro těhotné ženy často velikým strašákem a pro mnoho koček to znamená konec spokojeného života v rodině, který však plyne z čisté neinformovanosti. V následujícím článku popíšeme, kdy nebezpečí těhotné ženě od kočky opravdu hrozí a jak se ujistit, že vaše kočka není rizikem.

Kdy je tedy pro těhotnou ženu kočka opravdu rizikem? U většiny koček, které se Toxoplasmou nakazí, proběhne skrytá infekce, se kterou se silný zdravý imunitní systém jedince vypořádá. V těle kočky nadále zůstávají protilátky, které ji chrání proti opětovnému nakažení. Taková kočka není pro těhotnou ženu nebezpečná. Pouze kočka, u které probíhá akutní infekce a vylučuje s trusem infekční oocysty, může představovat riziko nákazy. Nicméně stejně jako kočky, tak i velká část lidí se s infekcí Toxoplasmou během svého života potká a vytvoří si protilátky. Jsou pak již nadále chráněni.

Pokud chcete pro svoji ochranu udělat maximum, je nejlepší otestovat jak vás, tak vaši kočku na přítomnost protilátek. A to dvakrát v určitém rozestupu, pro případ, že by právě v době při prvním testování probíhala akutní infekce. Pravděpodobnost je malá, ale je. Dvojitým otestováním protilátek a porovnáním množství protilátek získáme velice relevantní informaci. Pokud kočka nebo těhotná žena protilátky ve svém těle má, nemusíte se již obávat nakažení a rozhodně není nutné se své kočky doma zbavovat. Riziko nákazy tedy hrozí jen v případě neimunokompetentní ženy (nemá protilátky) v kombinaci s kočkou, která je rovněž bez protilátek. Pak je třeba dodržovat hygienická opatření, která při přísném dodržování riziko minimalizují.

Ženy, které protilátky nemají, jsou ale ohrožovány i jinými cestami, na které je třeba myslet. Riziková vajíčka mohou být vylučována infekční kočkou do okolí, do půdy. Základ je dodržovat hygienu, mýt si ruce po manipulaci s hlínou a jiným materiálem, kam kočka může kálet, omývat si potraviny a to zejména zeleninu a ovoce.

Vajíčka, která infikovaná kočka vylučuje, nejsou infekční ihned. Nejprve musí dozrát - sporulovat, což trvá přibližně 2-5 dní. Pokud budete kočičí toaletu pravidelně čistit a nenecháte v ní výkaly ležet déle než jeden den, riziko opět výrazně minimalizujete.

Dalším rizikem je syrové maso. Toxoplasma pro svůj vývoj potřebuje mezihostitele (teplokrevný obratlovec), kde se mohou zapouzdřit tkáňové cysty. Pozřením těchto cyst se opět můžeme nakazit. Cysty spolehlivě ničí teploty nad 67°C a pod -13°C. Pro vaši ochranu je potřeba maso, které konzumujete (ať už vy nebo vaše kočky), dostatečně tepelně upravit nebo přemrazit. Riziko, že se nakazíte díky špatné hygieně, je vyšší, než že se nakazíte od kočky.

Při dodržování výše uvedených hygienických pravidel a otestováním protilátek vaší kočky a vás, je riziko nakažení toxoplazmózou minimální a vaše kočky i vy můžete klidně spát.